top of page

כאבים עקב ליקוי היציבה ותופעת(Gripping) אחיזת ישבן

ישנן דרכים מגוונות להעברת כוחות ועומסים בגוף האדם, הגורמים העיקריים שיכריעו הם המבנה שלנו מבחינת העצמות, המפרקים שהן יוצרות והשרירים שעוטפים אותם, העומסים שהמבנים הללו צריכים להתמודד איתם על בסיס יומיומי, התנועות השונות שיכריעו כמה ועם אילו סוגי עומסים הגוף שלנו יצטרך להתמודד ולבסוף עד כמה התבנית התנועתית שהולכת להתרחש צפויה ומוכרת (כלומר עד כמה מערכת העצבים שלנו, על כל רבדיה – מכויילת ומוכנה לפעילות המתוכננת). ישנן 3 אסטרטגיות לא אופטימליות להעברת כוחות באזורים שמאתחלים את רוב תבניות התנועה שלנו ומאפשרים ייצוב לשם תנועה איכותית והם הגב התחתון, האגן ומפרקי הירכיים והתופעות יהיו אחיזה (Gripping) בשלושת האזורים האנטומיים הללו שבאופן טבעי קשורים ומשפיעים האחד על השני. איך אני יכול לדעת האם אני סובל מתופעת האחיזה השרירית הזו? – האם יש לכך השלכות על היציבה והבריאות שלי? ואיך ניתן לזהות תופעה זו מבעוד מועד ולטפל בה? – על כך בכתבה הבאה.

(ישבן מכווץ) האם אתה מצוי במצב של כיווץ שריר הישבן בצד אחד או שני הצדדים לאורך רוב שעות היממה? לא שמת לב לכך- ניתן בקלות לזהות תופעה זו: צלם את אזור הישבן והירכיים כשאת/ה לובשים תחתונים או מכנסיים צמודים והשווה את התמונה לתמונה שמוצגת לעיל. בתמונה הזו מוצגת דוגמה קלסית לתופעת "אחיזת ישבן" (Butt Gripping) דו צדדית. ניתן לזהות את הקפלים והמשיכה בבד המכנסיים הצמודות בשני הצדדים בחלק התחתון של האגן . הדברים הללו מהווים סימן ברור לכך שאת/ה משתמש/ת באסטרטגיה לא אופטימלית להעברת כוחות ועומסים בשם אחיזת ישבן או Butt Gripping. שיטה נוספת היא למשש את השקע שנוצר בחלק החיצוני של שרירי הישבן מצידי עצמות האגן (עצמות הישיבה) עקב אחיזת הישבנים – דבר שיכול להיות ממותן באם אנו חושבים ומרפים זאת רצונית וגם כאן עד רמה מסויימת. ברקע שהתופעה והאסטרטגיה הלקוייה הזו נהיית מוחשית – אתם תשימו לב שהיא נכנסת לידי שימוש בהמון סיטואציות לאורך היממה.

(האגן מהצד) אם מצאת את הסימנים המעידים על השימוש באסטרטגית אחיזת הישבנים באה לידי ביטוי אצלכם – אתם חלק מתופעה מאוד רחבה. השימוש באחיזת ישבן נפוצה מאוד אצל ספורטאים, רקדנים כמו גם באוכלוסיה הכללית. ההשלכות שהתופעה הזו מייצרת על האנטומיה ועל המערכת התנועתית שלנו הן: ​גורמות לתנועה של ראש עצם הירך קדימה בתוך תושבת המפרק שלו באגן (שנקראת אצטבולום), דבר שמעמיס על הרקמות הרכות בחלק הקדמי של הירך והאגן ויכול להוביל לצביטות ודלקות מקומיות ולכאבים באזור המפשעה והירך. התופעה יכולה להוביל למגבלה תנועתית במפרקי הירכיים , בייחוד לתנועות המצריכות שימוש בירך כציר תנועה, כגון: ישיבה וקימה מישיבה לעמידה, כיפוף קדימה וכדומה. מכאן שלתופעה השלכות על יכולת הביצוע הספורטיבית בתנועות מכרעים, סקוואט וכדומה וגם על תנועות בסיסיות כמו קימה מכסא. התמונה מצד שמאל מציגה ביצוע שפיפה (סקוואט) בצורה אופטימלית: עצם החזה מצויה מעל החלק הקדמי של האגן והמפרקים העיקריים בגפיים התחתונות – הקרסוליים, ברכיים והירכיים מייצרים תנועה סימולטנית כך שקו הכובד עובר ישירות בין הברכיים וכפות הרגליים ועמוד השדרה נשמר במנח נטרלי. לעומת זאת, בתמונה מצד ימין ניתן לזהות את השימוש באסטרטגיה הלא אופטימלית של "אחיזת הישבן" וזאת לפי כיווץ הישבנים החזק, המרחק האווירי בין עצם החזה לחלק הקדמי של האגם הצטמצם לעומת התמונה שמשמאל, הצוואר שלה מתמקם בתבנית יציבתית לא אידאלית והסנטר בולט החוצה והגב התחתון מאבד את האורך שלו ונהיה עגול. המנח הסופי איננו יעיל לא לפיתוח כוח ולא לייצור תנועה, ועדיין זהו מנח נפוץ מאוד שניתקל בו רבות.

(ביצוע סקוואט נכון ולא נכון) לאוכלוסיה שסובלת מהשימוש היומיומי באסטרטגית גיוס השרירים הזו, יש לעיתים תופעה של אחיזת ישבן בצד אחד בלבד. אלו האנשים שנראה את הסימנים שתוארו מקודם רק בישבן הימני או השמאלי שלהם, נראה שהם מתיישבים ברוטציה קלה, עם אגן בהטייה – דבר שישפיע על המיקום של עמוד השדרה במרחב ועל היכולת לייצר תנועה צידית וסיבובית ממנח הישיבה הזה. אנשים שיושבים ומבצעים תרגול של כיפוף וישיבה מטה (סקוואט על כל סוגיו), יגיעו למנח של סיבוב אגן לאחור ויתיישבו על החלק האחורי של האגן שלהן (על עצם הסקרום שמחברת את עמוד השדרה לאגם ולירכיים ולא על עצמות הישיבה תוך שמירה על זוית נטרלית ורצויה באגם ובעמוד השדרה המותני).

(זוית אגן נטראלית וקריסת אגן) שימו לב לזוית האופטימלית באגן בתמונה משמאל לעומת איבוד הייצוב והקריסה לסיבוב אגן לאחור בתמונה מימין- כפי שקורה בעת השימוש באסטרטגיית הייצוב מסוג "אחיזת ישבנים" אז האם את/ה סובל/ת מתופעת "אחיזת הישבנים" ? תופעת "אחיזת הישבן" אינה מסתכמת רק בכיווץ תמידי של שרירי הישבן ושינוי מנח האגן הנטרלי למנח של אגן מסובב לאחור – היא גוררת תיקונים בחוליות שונות בשרשרת המפרקית בשביל לתפקד ולהישיר מבט קדימה וביניהם: הבלטת חזה קדימה, הטיית הראש קדימה ומעט מעלה, כיפוף קל בברכיים לעיתים ועוד. היציבה הזו גוררת עבודה מוגברת וטונוס (מתח) שרירי מוגבר בשרירי הגב הארוכים שמלווים רבות בהיווצרות נקודות כאב או נקודות הדק (Trigger points) לאורכם. אנשים הלוקים בתסמונת "אחיזת הישבן" לרוב יחושו הקלה מעיסוי ומתיחה לתוך כיפוף של הגב, דבר שכמובן משמש כהקלה רגעית כי כמו כל טיפול של עיסוי ומתיחה בבעיה יציבתית מובנית – הטיפול הינו סימפטומטי ואינו נוגע במקור הבעיה (כפי שתוארה עד כה). רבות היווצרות התסמונת היציבתית הזו תהיה תולדה של הוראות מילוליות והדרכה דרך רמיזות תנועתיות לקויות (Faulty Exeternal Cueing) שניתנו לרקדנים, ספורטאים כמו גם לאוכלוסיה כללית, למשל בשיעורי התעמלות בבית ספר או בצבא להיכנס ולהיוותר בעמידה זקופה שיצרה גיוס מוגבר של אחזקת הגוף דרך כיווץ יתר משרירי הישבן – אי שחרורם ו"אחיזת ישבן" על כל הנובע מכך ורבות האנשים הללו יתלוננו על כאבי גב תחתון ועליון עקב עומס שנוצר ממשיכת שרירי הגב הארוכים, בייחוד במצבים של עמידה ממושכת (למשל: חיילים בעמידות דום ממושכות) ובנוסף הדבר עלול להוביל למוגבלות תנועתית בעמוד השדרה התחתון שישפיע גם על היכולת לגייס את שרירי הבטן ובאם כך – יקשה עליהם לשמש אותנו כמייצבים של הגו והגב התחתון – כפי שיועדו. אז מה אפשר לעשות? הרעיון בפתרון תסמונת "אחיזת הישבן" או Butt Gripping כפי שתוארה כאן, טמון בראש ובראשונה בהבנה שיש כאן תבנית יציבתית לקויה שמשמשת כתבנית קבועה ואנחנו צריכים ללמוד איך להפוך את התבנית היציבתית הרצויה לנו – לתבנית החלופית לה. הדבר צריך להתבצע בהדרכה של פיזיותרפיסט או איש מקצוע אחר המתמחה בליקויי יציבה והדרכה לתיקון יציבתי. הפיזיותרפיסט ידריך לחלוקת עומסים ואיזון שרירי נכון יותר, בדגש על הרפיית שרירי הישבן, גיוס של שרירי הבטן כמייצבים, הורדת גיוס שרירי הגב, רמזים תנועתיים (Cueing) נכונה יותר בין חלקי הגוף (ראש, צוואר, חזה, אגן, ירכיים וכו') , יצירת תנועה פונקציונאלית, כגון קימה מישיבה לעמידה וכיפוף קדימה תוך שמירה על התבנית האיכותית החדשה והטמאת התבנית שפוחה בטיפול דרך הדרכה לנשימה "נכונה" שלא תעודד גיוס מוגבר מדי של שרירי הבטן ותאפשר הרפייה של שרירי הישבן – שמתח וגיוס מוגבר שלהם מהווה את מהות התסמונת המדוברת. תרגילים שניתן לעשות בבית לבד: בשכיבה על הגב עם ברכיים כפופות מניחים יד אחת על הבטן והשנייה על החזה ונושמים. מנסים לעודד עלייה וירידה של הבטן לנשימה סרעפתית מיטבית. כאשר הנשימה רגועה ומתרחשת גם מאזור הבטן – מניחים את שתי הידיים בצידי הצלעות התחתונות ומוודאים נשימה צידית (כמו בלון שמתנפח) תוך הרפייה מירבית של שרירי הבטן והישבן. כאשר תבניות הנשימה הללו מיושמות בהצלחה –ניתן לעבור לתנועות פונקציונאליות יותר כמו קימה מישיבה לעמידה ועדיין לשמור על תבניות הנשימה שתוארו. סובלים מבעיות יציבה,כאבים באגן,בגפיים התחתונות, בעמוד השדרה ועוד ? יש לכך טיפול :) השאירו את פרטיכם מטה ואשמח לייעץ לכם

מאמנים או מטפלים ? אם מצאתם את המאמר מעניין , ותרצו ללמוד עוד בנושא קורס 'תרגילים מתקנים אינטגרטיבים' מתחיל ב- 8.6.17! לפרטים נוספים , השאירו את פרטיכם מטה / או שלחו הודעה במייל/טלפון .

כתבות נבחרות
פוסטים אחרונים
ארכיון
חיפוש על פי תגיות
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
bottom of page