top of page

שימוש בגליל ובכדור עיסוי להפחתת כאבים ושיפור ביצועים

אחד המוצרים שעשו קאמבק בפורמט מעט שונה הם גלילי העיסוי. השימוש בהם הגיוני ועם ביסוס מחקרי למטרות מסוימות (Souza et al. , 2017) , אך כמו רבים מהשיטות הקיימות, הפרשנות של המשתמשים בהם, רבות לא מדויקת ומוגזמת. כך ניתן למצוא אנשים שמקדישים יותר זמן להתגלגל על גלילי עיסוי וכדורי עיסוי מאשר להתאמן !

השימוש בכדור וגליל

כדור עיסוי, גליל

כמו הרבה מוצרים דומים, גם לגליל העיסוי יוחסו תכונות מגיות שונות לרבות היכולת שלו למנוע פציעות, דבר שאין לו שום ביסוס או הוכחה מחקרית. השימוש הנכון במוצרים אלה הוא: - השתלבות במערך רחב יותר הכולל מתיחות ובעיקר תרגילי חיזוק ומודעות יציבתית (ראו: קורס תרגילים מתקנים אינטגרטיביים). - שיפור בטווחי תנועה - המושג על ידי שימוש בגליל עיסוי ובכדור עיסוי, הינו שינוי קצר טווח, אלא אם כן – השימוש הינו שימוש קבוע ויומיומי (Junker et al. , 2015).

בגלל חוסר הקורלציה המחקרית החד משמעית ליעילותו של גליל העיסוי ככלי מניעתי לפציעות וככלי לשיפור טווח תנועה מפרקי לטווח הארוך, הרבה קולות מעולם התנועה והשיקום עולים ומכוונים להוצאת גליל העיסוי משימוש עקב חוסר יעילות וחוסר רלוונטיות בשימוש בו.

הטענה הזו איננה נכונה ובעיקר נובעת מפרשנות לא מושכלת של הממצאים הקיימים על גליל העיסוי, כמו גם וכדור העיסוי, ופועל יוצא מכך – עקב שימוש לא יעיל ולא מיטבי במוצרים אלו למטרות אשר להן גליל וכדור העיסוי יכולים להיות שימושיים ורלוונטיים.

מכאן שהבנה יותר מעמיקה ומלאה של מה גליל העיסוי יכול לעשות וכיצד הוא יכול להועיל לנו לשם אימון ושיקום יותר טובים – תוביל לניצול מקסימלי של מוצרים אלו בעבודת המאמנים והמטפלים השונים עם לקוחותיהם (Romero-Moraleda et al. , 2017).

יתרונות של השימוש בגליל ובכדור עיסוי

ישנם מספר יתרונות ודרכים המביאות ליעילות תנועתי על ידי השימוש באביזרי SMFR שונים בדגש על כדור וגליל העיסוי. אחד היתרונות הוא שיפור ביכולת ההתמודדות הגופנית על תופעות כאבי שרירים המאוחרים או ה DOMS.

במחקר שבדק את יעילות השימוש בגליל עיסוי על תופעת כאבי שרירים מאוחרים (DOMS), נלקחו שמונה אנשים מאומנים, אשר התבקשו לבצע אימון של סקוואט בעצימות גבוהה (10 סטים של 10 חזרות בסקוואט מסוג Back Squat),במטרה לייצר כאבי שרירים מאוחרים- DOMS. הקבוצה ראשונה, התבקשה לבצע תרגול של (SMFR Self Myofascial Release) עם גליל עיסוי לאחר האימון בצורת עבודה של 2 סטים בני 45 שניות של עיסוי שריר הארבע ראשי, מקרבי הירך, ההמסטרינגס, אזור ה ITB ושרירי הישבן. כאשר הקבוצה השנייה לא ביצעה SMFR על גליל, כדור או כל אמצעי אחר.

המתאמנים במחקר נבדקו לאחר יומיים, שלושה ימים וארבעה ימים.

לאחר ביצוע פרוטוקול האימון האינטנסיבי הנ"ל של הסקוואט ביחד עם ריצת ספרינט של 30 מטרים, ביצעו החוקרים בדיקות וניתור של מהירות הריצה, קפיצה מהמקום ובדקו יכולת בביצוע סקוואט מסוג Back Squat בעצימות של 70% מ 1RM כלומר מההתנגדות המרבית אותה ניתן לבצע פעם אחת ( Resistant Maximum) .

באופן צפוי- המתאמנים שנבדקו לא היו מהירים בימים לאחר ביצוע פרוטוקול הסקוואט הנ"ל. הביצועים שלהם השתפרו בצורה מדורגת עם חלוף הימים - עדות לחזרת מערכות גופם לשגרה. (Gregory et al. , 2015).

המעניין במחקר זה, הוא שהקבוצה שביצעה את העיסוי העצמי עם גליל העיסוי לאחר ביצוע הפרוטוקול האינטנסיבי של הסקוואט הראתה שיפור בכל הפרמטרים של הביצוע שנמדדו.

במילים אחרות – השימוש בגליל עיסוי לשם SMFR הוביל לירידה של חלק מההשפעות השליליות שנוצרו לאחר אימון ברמת עצימות גבוהה. המתאמנים בקבוצת השימוש בגליל עיסוי העידו על פחות כאבי שרירים מאשר הקבוצה שלא השתמשה בגליל.

המסקנה שעולה מכאן היא ששימוש בגליל עיסוי רלוונטי לאחר אימוני כוח אינטנסיביים. כאשר מתאמן מבצע מספר ימים ברצף בעצימות אימונים גבוהה – יש קושי גופני לשיקום מלא של המערכות הגופניות בדגש על השרירים ודבר זה יכול להתבטא בכאבי שרירים מאוחרים הידועים גם כ DOMS.

הוספה של שימוש ב SMFR,עם גליל עיסוי (כמו גם כדור עיסוי) לקבוצות שרירים גדולות יכולה להיות מועילה בהקשר זה.

בנוסף, בעת תחרות המתפרשת על פני מספר ימים, כמו טורניר ספורט, בו האינטנסיביות גבוהה והסיכוי להיווצרות DOMS גבוהה גם כן,אמצעי מנע, כמו גליל עיסוי וכדור עיסוי יכול להיות מאוד נכון.

לסיכום: השימוש באביזרי עיסוי , דוגמת הגליל והכדור עיסוי צריכים להישמר ולהתבצע לאוכלוסייה המתאימה במינונים ובצורות השימוש הרצויות שהוזכרו לעיל. לפני השימוש בהם מומלץ להתייעץ פיזיותרפיסט או מאמן מוסמכים ולקבל הדרכה בהתאם.

יש לכם עוד שאלות על שימוש בכדור או גליל עיסוי?סובלים מכאבים ומחפשים פתרון ?

השאירו פרטים בטופס בתחתית העמוד או התקשרו אלי 052-3296994


כתבות נבחרות
פוסטים אחרונים
ארכיון
חיפוש על פי תגיות
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
bottom of page